Ressenya
Broseta, Teresa (2008). No pugues a l’andana. Alzira: Edicions
Bromera, 117 p.
Teresa Broseta Fandos va nàixer a
València al 1963. És una escriptora valenciana llicenciada en Ciències de l’Educació
per la Universitat de València i en Filologia Hispànica per la UNED. En 2001 va
rebre el Premi Carmesina de narrativa infantil per la seua primera obra
narrativa infantil, La botiga de Carme
i va començar així a obrir-se camí en el món editorial. Encara que escriu
fonamentalment narrativa també ha publicat poesia i teatre per a xiquets, i
narrativa per a adults. A més, ha publicat relats breus en algunes publicacions
periòdiques i ha fet algunes traduccions de castellà a valencià i viceversa.
Algunes de les seues obres més importants són: La botiga de Carme (2001), Les costures del món (2005), No puges a l’andana (2008) o Ayrin de les Alcusses (2008).
Algunes de les seues obres més importants són: La botiga de Carme (2001), Les costures del món (2005), No puges a l’andana (2008) o Ayrin de les Alcusses (2008).
Quant a l’argument del llibre, la
protagonista de la història és Na Roser, una dona sensible i especial, incapaç
de deixar abandonats uns éssers màgic que es van quedar sense habitatge. Els
nets de Na Roser van per a passar una temporada en la seua casa, però una
vegada lleguen allí, descobriran juntament amb els empleats de la casa Sandra i
Félix, que la seua iaia amaga un secret en l’andana. Aquest secret canviarà per
complet la visió que tenien de la vida, de les relacions humanes i de les pors
personals. Un atreviu a resoldre el gran misteri de l’andana? Descobreix-ho
llegint fins al final d’aquest increïble llibre.
Respecte a la valoració del llibre, podem
observar que el llibre està dirigit a un públic a partir de 9 anys i en aquesta
etapa hem de tenir en compte que el xiquet va orientant-se en el món objectiu i
concret. A continuació analitzarem l’estructura i els criteris del llibre per
determinar si es adequa a la seua etapa.
Primerament examinarem el tema i el
tractament. En el que a l’argument de la història es refereix, és interessant
per al lector, ja que utilitza fets de la vida quotidiana amb misteri, humor i
ficció, ja que hi apareguin 4 germans que són uns éssers màgics que viuen en la
casa de Na Roser. L’autora tracta també les relacions familiars i l’etapa de l’adolescència
i cóm aquesta, ha canviat en l’actualitat ja que ara els xiquets solament volen
jugar amb els ordinadors i no gaudeixen del temps en família i no saben valorar
els petits moments de la vida. A més, és evocador i suscita a la reflexió, com
podem observar per exemple en el següent paràgraf: “Ningú pot apreciar l’alegria
si no sap quina cosa és la tristesa, veritat? Ni la pau si no saps què significa
la guerra” (Broseta, 2008: 96).
Pel que fa al llenguatge, és molt
comprensible gràcies que utilitza estructures sintàctiques senzilles. També
crea un univers de ficció coherent, perquè la història es desenvolupa en la
casa de camp de Na Roser, la qual cosa dota a l’obra d’un cert realisme. Així
mateix, hi ha un equilibri entre diàleg, acció i descripció, encara que el
diàleg predomina sobre la resta en cap moment es converteix en una lectura
pesada. A més, l’obra es desenvolupa per actes i progressivament.
Sobre l’estructura del text, la
seqüència narrativa és coherent, ja que va narrant en cada acte unes escenes i
en tot el relat existeix una cohesió. Encara més, les situacions que viuen
generen expectatives en el lector, com per descobrir què éssers són els que
habiten a l’andana de la casa. De més, el final del relat és convincent perquè
tots els conflictes queden resolts i d’altra banda, obri nous que conviden a reflexionar
sobre l’obra.
Respecte als personatges del llibre, ens
trobem amb Na Roser, la protagonista de l’obra; els nets de Na Roser, Daniel i
Candela; els empleats de la casa, Sandra i Fèlix; el fill de Na Roser i pare de
Daniel i Candela, Lluís; i els quatre germans màgics Alegrina, Pàcid, Tenebre i
Trista. En aquest apartat analitzarem a Na Roser. És un personatge rodó, que
ens permet descobrir els valors d’una dona moderna, autònoma i segura de si
mateixa que vol guanyar-se l’afecte dels seus nets i de les persones que
treballen per a ella. A més, permet que el lector aprenga sobre els sentiments
i conductes humanes durant tota la història ja que ens va ensenyant aportacions
sobre diversos temes com per exemple les relacions familiars i humanes, la superació
de les pors personals, les canvis en les generacions i de l’abús urbanístic.
Per tant, gràcies a aquesta història, els xiquets també són capaços d’aprendre
perquè empatitzen amb la personalitat exploradora i curiosa de Daniel i
Candela.
Finalment, en el que a les
il·lustracions i al disseny del llibre respecta, podem observar que té forma de
butxaca com si fóra un llibre adult, pel que no resulta especialment atractiu
ni genera curiositat per llegir. Les il·lustracions en la història ocupen un
segon terme, ja que l’autora dóna més importància a la narració que als
dibuixos encara que sí que presenten escenes representatives de l’obra que capten
l’atenció del lector i el guia en la lectura. Però, per culpa de la falta de
colorit en les il·lustracions, potser que per a un nen siguen avorrides i no li
transmeten la intenció narrativa ni les emocions del relat.
En general, el llibre és adequat al
plantejat per a l’edat a la qual està dirigit (a partir de 9 anys), perquè sens
dubte, és un llibre que agradarà als xiquets. Cal ressaltar les diferents
aportacions que es donen al llarg de l’obra sobre les relacions familiars en el
món actual i també sobre els valors imprescindibles. En termes generals, és un
llibre divertit, que gràcies a la seua lectura amena i al seu senzill lèxic,
resulta molt fàcil de seguir i, per tant, d’enganxar als seus lectors.
Comentarios
Publicar un comentario